آموزش مليله كاری

ابزار آلات مليله كاري:

1- كوره : شامل كوره هاي زغالي يا كوره هاي گازي مي باشد كه جهت ذوب فلزات حرارت توليد مي كنند و دماي آنها معمولا بالاي 1300 درجه سانتي گراد مي باشد.

2- بوته: ظرفي است استوانه اي شكل جهت ذوب نقره از آن استفاده مي شود جنس آن از گرافیت و ظرفيت كوچكترين آن تقريبا 50 گرم و بزرگترين آن يك كيلوگرم است.

3- حديده: ابزاري است براي تهيه مفتولهاي نقره

با قطرهای مختلف بشكل استوانه كه از دو لايه بيروني و دروني تشكيل شده است

4- ريجه(ریژه): قالب فلزي مي باشد كه نقره بعد از ذوب داخل آن ريخته مي شود. ريجه دو نوع است1- مدادي كه جهت تهيه شمش استفاده مي شود2- كتابي كه براي ساخت نقره صفحه اي استفاده مي شود.

5- دستگاه نورد: شمش مليله اي را به مفتول تبديل مي كند.

6- دمبوری: كه حاوي يك مخزن بنزين و يك دم هوا و همچنين يك مشعل مي باشد و جهت آتشكاري جزئي بكار مي رود.

7- انبر آتش كاري: داراي دسته اي بلند بوده و هنگام آتش و لحيم كاري استفاده مي شود.

8- مته برقي: براي سوراخ كردن برخي قسمتهاي زمينه كار از آن استفاده مي شود .

9- تخته تاب: دو قطعه چوب براي تابيدن مفتول نقره اي بكار مي رود.

10- قيچي: براي بريدن ورقه هاي آهني و قطع مفتولهاي نقره اي استفاده مي شود.

11- فرچه يا برس سيمي: براي پاك كردن ناپاكي ها و چرك از روي مليله استفاده مي شود.

12- آينه سوهان: براي براق كردن و شفاف نمودن سطح کار نقره استفاده میشود

13- جفت: براي شكل دادن مفتول مليله به ريز نقشها بكار مي رود.

14- قالب ريخته گري: براي ساختن اشيا از قبيل پايه و دسته استكان بكار مي رود.

15- دندانه: براي تبديل نوار نقره اي به نوار دندانه دار استفاده مي شود.

مقدمات ساخت مليله(نوار ملیله(:

براي تهيه نوارمليله ابتدا نقره با عيار حدود 9/99% در كوره قرارگرفته و پس از ذوب شدن در داخل ريجه، ريخته مي شود پس از سرد شدن قطعه نقره اي به طول 30-25 سانتي متر به قطرحدود 5 ميليمتر بدست مي آيد در مرحله بعد قطعه نقره اي را بر روي سندان گذاشته و به كمك چكش آنرا تبديل به مليله اي چهار پهلويي مي كنند و مجددا آنرا بوسيله چراغ كوره اي با شعله گاز حرارت مي دهند تا نرم شود و قابليت انعطاف پيدا كند سپس آنرا از دستگاه نورد عبور داده و بصورت مفتولهاي باريكي در مي آورند در بالاي دستگاه نورد چرخ دنده اي قرار دارد كه بوسيله آن مي توان دستگاه را تنظيم و مفتولهايي با قطرهاي مختلف بدست آورد مفتولهاي باريك مجددا در كوره حرارت قرار داده شده و درون موم گذاشته مي شود تا كاملا موم اندود شده و آماده حديده كردن شود. براي حديده كردن ابتدا مفتول نقره را از بزرگترين سوراخ حديده عبور و سپس آنرا از سوراخهاي كوچكتري مي گذرانند در پايان كار مفتول را از كوچكترين سوراخ حديده عبور مي دهند تا مفتول بسيار نازك و ظريفي با قطر يكنواخت و با شماره 25، بدست آيد. آنگاه دو رشته از اين مفتول نازك را بصورت دولايي مي تابند و مفتول دولا تاب را از ميان قسمت مسطح غلطك دستگاه نورد عبور مي دهند و در نتيجه از دستگاه نورد نوار باريكي به قطر تقريبي کمتر از نيم ميليمتر خارج مي شود.

تفاوت مليله زنجان و اصفهان:

از لحاظ ساختار، ريز نقشها و عیار نقره مصرفی از یکدیگر متمایز مي شوند.( عيار نقره مصرفي در اصفهان 95-90 و شايد هم كمتر باشد اما در زنجان ، نقره مصرفي با خلوص9/99 معروف به عيار 100 نظرات شما عزیزان:


تاريخ : شنبه 30 آذر 1392برچسب:ملیله,آموزش, | | نویسنده : elham |
  • دانلود کتاب
  • بازیچه